Saturday, July 27, 2013

Dimanakah Sultan Perak ?

 Asalamualaikum pembaca blog yang setia , YM Raja Ahmad Nasir , disini dimaklumkan dimana Sultan Perak berada ? Sebab rakyat jelata  tertanya - tanya tiada khabar berita . Keadaan beliau sekian lama , tidak kedengaran atau pun wujud .
      Negara  ini mempunyai 9 buah negeri yang mempunyai Sultan . dan kita mempunyai Seri Paduka Yang Dipertuan Agong sebagai teraja didalam Negeri ini . Dan apakah perlantikan beliau sebagai pemegang teraja atau amanah didalam negara , maka negeri beliau akan melantik seorang waris sebagai pemangku negeri beliau , mengganti , menjaga negeri , tetapi , negeri Perak pula berlainan , Sultan tidak berada didalam negeri . Seisi keluarga bermastautin ditempat lain . Dan anak watan Negeri Perak terasa amat malu diatas sikap Sultan memerintah seisi keluarga tidak wujud ketika ini apabila segala rahsia eliau telah terbongkar , asal usul keturunan . Apabila wujudnya warisan raja sebenar timbul membongkarkan asal keturunan dan juga ayah dan ibu kandung beliau bukannya dari ketutunan diraja atau darah berdaulat .

     Klau mengikutkan pelajaran beliau tidak lah tinggi sangat disebabkan beliau amat bijak mengguna tipu muslihat dan membeli sijil dipelihara oleh Toh Puan Khatijah sehingga akhir hayat . Beliau bercampur gaul dengan kerabat Diraja . Disinilah punca - punca ramai kerabat Diaraja jadi keliru dan ada yang tidak tahu identity beliau sebenarnya . YM Raja Ahmad Nasir pada azal / usulnya tidak mahu menjatuhkan meertabat dan maruah disebabkan beliau tidak mengambil indah dan disangka tiada siapa yang berani menentang identity beliau yang sebenar . Segala maklumat / Fakta dan juga adat istiadat diraja semasa pertabalan beliau tidak mengikut dengan sempurna . YM Raja Ahmad Nasir terpaksa mengutus surat pada Seri Paduka Yang Dipertuan Agong , Majlis Raja- raja  , Perdana Menteri , Ketua Polis Negara  , Hakim Negara , Peguam Negara  , Ahli Dewan Negara , Dato Pengelola Bijaya Diraja , Panglima Angkatan Tentera Darat , Laut , dan Udara , Ketua Polis Perak & juga Menteri Besar Perak . Pendek kata semuanya tidak tahu kedudukan beliau  sebenarnya .

     Disini YM Raja Ahmade Nasir  tertanya-tanya  dimana letaknya Undang-undang Yang Berdaulat Beliau seharusnya turun dari takhta Kerajaan Negeri Perak dan anakanda beliau tidak seharusnya dilantik sebagai Pemangku Sultan . Disinilah Undang-undang yang wujud tidak adil . Rakyat jelata amat malu khusus buat Negeri Perak . Kebiasaan kalau Sultan yang berdaulat gering / sakit pihak bertanggungjawab akan diwar-warkan dicorng radio , dikaca TV , dan Akhbar . Kini langsung tiada khabar berita serta disembunyikan seolah-olah ada muslihat . Kalau dikatakan mati (mangkat) dimana makannya dikebumikan ? Tidakkah Seri Paduka Yang Dipertuan Agong dan lain-lain berasa MALU ??? Sampai bila hendak diselindungkan dan disembunyikan . Siapakah yang akan bertanggungjawab diakhirat kelak ? Dimana letaknya maruah Islam . Disini satu kenyataan  yang menjatuhkan martabat bangsa melayu beragama Islam . Dipermainkan oleh bangsa asing . Maruah Islam dihina , dicaci dan dipermainkan kerana tidak ada ketegasan. Tidak ada siapa lagi akan menghormati raja-raja dan Sultan-sultan.

   YM Raja Ahmad Nasir harap perbetulkan lah . Bersikap tegas pada perkara yang benar agar negara ini menjadi aman makmur . Rakyat jelata menghormati Pemerintah dan Undang-undang negara ini .

Sekian Wasalam

1 comment:

  1. salam.. baru2 nie ayah ada bercerita tentang keturunan kami bermula cerita unyang saya iaitu Raja Daud bin Raja Ngah ( ayah pun tak tahu keturunan dari isteri Raja Ngah Ibrahim yang ke berapa ) Di khabar beliau beristeri 3.Adik beradik Unyang saya ada 4 orang iaitu Raja Mat, Raja Daud , Raja Endut dan Raja Hamidah. Persamaan cerita yang mengaitkan keturunan kami dengan Raja Ngah dengan Raja Ngah Ibrahim ialah cerita berkenaan raja Ngah kami merupakan pembesar yang terlibat dengan pembunuhan J.W.W Birch. Telah dibuang negeri dan keturunan kami dipaksa menyembunyikan nama sebenar dan segala identiti dirahsiakan agar tidak dibunuh oleh pihak British. Keturunan kami ada yang terpaksa menyamar sebagai orang kebanyakkan dengan membuang gelaran raja.Kami yakin bahawa Raja Ngah dari keturunan kami adalah Raja Ngah Ibrahim yang disebut-sebut. Raja Mat mempunyai 3 orang anak iaitu Raja Usman bin Raja Mat, Raja Abdul Rahman bin Raja Mat dan Raja Meliah bt Raja Mat. Raja Abdul Rahman bin Raja Mat akan tetap dijemput oleh Sultan ( semasa istana di Telok Anson )dalam semua majlis dan upacara pertabalan, tidak ketinggalan semasa upacara di Beting Beras Basah. Info : Untuk pertabalan, Pedang Kerajaan ( Cura Simanja Kini ) di celupkan di Kuala Sungai Perak dikawasan beting beras basah, maka berbunyi lah deringan menunjukkan sahnya raja tersebut adalah pewaris yang sah untuk menduduki tahta kerajaan sebagai Sultan Perak yang sah. Upacara ini adalah “wajib” dan tidak melakukannya maka tidaklah dianggap sah perlantikkan tersebut. Info ini dinyatakan untuk menunjukkan bahawa keturunan kami adalah yang terpenting dalam Kesultanan Perak tetapi telah terputus hububgan dan kami ingin kembali. Kepada sesiapa yang ingin membantu harap dapat hubungi saya Raja Khairuddin bin Raja Majid ditalian 014 5042235

    ReplyDelete