Sunday, October 24, 2010

NAMA SEBENAR AZLAN (SULTAN PERAK)

Assalammualaikum...

Pembaca yang menanti cerita selanjutnya. Kali ini menceritakan iaitu Sultan Perak. Nama beliau yang sebenarnya ialah ATAN BIN HASHIM. Bapa beliau bekerja sebagai pekerja biasa di istana. Ketika itu, Azlan (Sultan Perak) adalah anak angkat kepada Toh Puan Khatijah. Toh Puan Khatijah telah menukarkan namanya kepada Raja Azlan dan Toh Puan Khatijah ada seorang anak raja dibawah jagaan beliau iaitu Raja Baharom. Disinilah kesempatannya Azlan (Sultan Perak) Atan Bin Hashim mengambil kesempatan seolah-olah beliau pewaris raja (anak raja). Sedangkan beliau ini anak orang kebanyakan kerana itulah beliau tidak boleh melaksanakan tugas dengan baik. Apatah lagi bersemayam di Istana Iskandariah. Begitu juga isteri beliau Bainun (Raja Permaisuri).

Tugas sebagai seorang pendidik, beliau ini adalah keturunan mamak. Apabila beliau bernikah dengan Azlan (Sultan Perak) disinilah puncanya berlaku satu pertadbiran yang dirancang oleh mereka untuk mengubah institusi raja-raja Negeri Perak dan beliau telah menggunakan tipu muslihat dengan pihak Ahli Dewan Negara dan juga Menteri Besar Perak untuk menguasai takhta kerajaan Negeri Perak.

Sijil yang telah dibeli Azlan (Sultan Perak) ketika di London sedangkan beliau bukanlah seorang yang cerdik dan pandai tetapi seorang penipu. Disinilah beliau menunjukkan kebijaksanaan beliau menipu rakyat jelata dengan menggunakan Menteri Besar dan Ahli Dewan Negara dengan keistemewaan yang telah dijanjikan dan juga kuasa bagi mereka kiranya ada pihak warisan atau anak-anak raja yang ingin menuntut hak dihalau dan nyatakan perubahan fakta bahawa pihak yang menuntut tidak layak konon-kononya sesiapa yang memiliki akademik yang bagus baru boleh diterima. Ramai juga pihak yang tahu akan asal usul beliau, bahawa bukan waris raja.

Ada yang cuba buat membuat laporan kepada pihak berkuasa (polis) tidak dilayan dan ada juga merasa takut kerana beliau adalah seorang yang zalim dan kejam. Contohnya pekerja yang melakukan kesilapan kecil, gaji mereka akan dipotong dan juga seringkali memanggil pekerja bawahan dengan perkataan ANJING ATAU BABI. Disinilah , yang membuat pekerja-pekerja rasa benci terhadap beliau seisi keluarga.

Pihak Ahli Dewan Negara mahupun pembesar negeri tidak bertanggungjawab atas kerja-kerja mereka. Mengikut Undang-undang perlembagaan Negeri Perak tahun 1953, syarat-syarat menjadi Raja memerintah M/S. 240 (Cempaka Sari). Disini satu kenyataan kiranya Sultan Memerintah yang bukan Waris Negeri hendaklah tutun dari takhta Kerajaan Negeri Perak. Mengikut fakta XiX mengosongkan takhta dengan jelas Undang-undang (2) XX (1)-(4) Raja Pemerintah turun daripada takhta kerajaan dengan sukarela.

Kelayakan / syarat menjadi Raja Pemerintah adalah zuriat Sultan yang kelapan Belas ataupun zuriat Sultan yang Pertama. Yang Mulia Raja Ahmad Nasir telah memberi banyak bukti dan juga fakta-fakta Kerajaan Tubuh Negeri Perak kepada Seri Paduka Yang Dipertuan Agong dan lain-lain pihak yang berkenaan tetapi malangnya Seri Paduka Yang Dipertuan Agong begitu lemah dan tidak bermaya untuk memberi jawapan dengan tegas. Disinilah yang menunjukkan bahawa Sultan atau Raja-Raja didalan Negara ini hanya penting pada diri sendiri tidak mengikut atau berpegang kepada Undang-Undang yang telah disenaraikan dalam Negara ini.

Yang mempunyai kuasa pada zaman ini adalah Ahli Politik, Majlis Raja-Raja walaupun Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong sebagai patung tak bernyawa, ternyatalah tiada guna kita mempunyai pemerintah yang dinamakan SERI PADUKA YANG DIPERTUAN AGONG yang sepatutnya, Sultan yang seharusnya memerintah negeri sendiri tidak perlu lagi difikirkan untuk mendapat kedudukan yang tinggi tak ubah seperti ‘KUDA KAYU’. Martabat, maruah, agama dan akhlak jatuh berkecai yang tidak mempunyai panduan dan pedoman untuk menaikkan martabat negeri, bangsa dan Agama. Daya pemikiran yang cetek tetapi mempunyai sijil pelajaran luar negara.

Kenyataan yang disampaikan oleh YM Raja Ahmad Nasir sangat kecewa dengan sikap Seri Paduka Yang diPertuan Agong, Majlis Raja-Raja yang tidak bertanggungjawab, tidak memegang AMANAH ALLAH atau KETUA AGAMA MUFTI sendiri sambil lewa mengwujudkan semangat Islam malah mereka sendiri tidak pegang teguh dan jadi diri membawa jalan sunnah Islam.

Wujudnya YM Raja Ahmad Nasir menuntut hak takhta Kerajaan Negeri Perak barulah Azlan (Sultan Perak) cuba berjinak-jinak dengan rakyat begitu juga Nazrin (Raja Muda Perak) sanggup pergi ke lokasi sampah sarap. Disinilah menunjukkan bahawa imej Raja jatuh. Tak ubah seperti sampah masyarakat tak tahu menyesuaikan diri di lokasi atau tempat yang harus beliau kunjungi.

Sekian Buat kali ini.

Wassalam.

9 comments:

  1. Yang saya tahu, sultan azlan pernah jadi ketua hakim malaysia. tapi based on statement WIKI

    In 1965, at the age of only thirty-seven years, Raja Azlan was elevated to the Bench of the High Court of Malaya being the youngest judge to be appointed in the Commonwealth. In 1973, he was made a Federal Court judge and six years later in 1979, Chief Justice of Malaya, an office which he held until his appointment as the youngest-ever Lord President of the Federal Court of Malaysia on 12 November 1982.

    refer this on http://en.wikipedia.org/wiki/Azlan_Shah_of_Perak

    In god we believe, in data We TRUST!

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Y.M

    Tak guna, semua ini tidak berguna di malaysia. kalau buat report polis pun buang masa sebab sultan sultan dan raja di malaysia sebenarnya takutd engan ahli politik malayisa. kalau kita lihat di tv atau akhbar ahli politik menyembah sultan dan raja itu semua LAKONAN, sahaja.

    Saya bukan menuduh tetapi tentu terdapat give and take, you jaga saya , saya jaga you. saya tidak takut pada mana-aman sultan atau ahli politik, saya hanya takutkan Allah. sahaja.

    ReplyDelete
  3. haha...mmg banyak raja palsu skrang ni...pahang pon sama...ni waris cucu moyang merah dari pahang...yang berumur 12 tahun masa tu dan diancam bunuh dan lari ke lebak

    ReplyDelete
  4. bukankah nama sebenarnya moyang merah ialah syed merah?

    ReplyDelete
  5. hmm.. kalau takder kelayakan.. takkan la sampai jadi Hakim Negara? pasal tipu helah?
    nonsense laa...

    ReplyDelete
  6. kalau tak tahu apa apa jangan suka bertelagah perbetulkan diri sendiri jangan cepat hukum orang lain, hukum diri sendiri dahulu baru dapat jawapan.

    ReplyDelete
  7. Sifat orang Melayu sepanjang zaman, bila ditegur, takleh nak terima. Jawapannya..

    "Kalau tak tahu, tolong senyap"

    Dari dulu sampai sekarang sama saja..

    ReplyDelete
  8. Senyap je lah pakcik, jawatan macam dibawa mati saje

    ReplyDelete