Tuesday, October 5, 2010

Assalammualaikum...

Para pembaca blog yang mengikuti cerita sebenarnya berlaku dinegeri Perak ketika ini.

Y.M. Raja Ahmad Nasir ingin menyampaikan satu lagi bahan salasilah yang terbaru dibuat oleh Azlan (Sultan Perak) memutar belitkan salasilah dan juga cuba membentuk empayarnya sendiri. Sedangkan beliau sedikit pun tiada berkait dengan darah raja.

Didalam salasilah terbaru ini Raja Ahmad (RKT) Sultan Muda Bin Raja Said (Daik) disini dan nampaknya penipuan dilakukan oleh beliau yang sebenarnya.Sultan Abdul Malik mempunyai 2 orang putera iaitu :-

1. SULTAN ABDULLAH MUAZZAM SHAH (S20)
2. RAJA KECIL TENGAH AHMAD adalah saudara kandung Sultan Muazzam Shah.

Yang sebenarnya Raja Kecil Tengah Ahmad bernikah dengan Cik Puan Busu iaitu Puteri Raja Bugis Daing Masoh. Raja Che Puan Busu bukannya anakanda Sultan Abdullah Muazzam Shah (20) , ternyatalah sejarah kita negeri Perak menjadi tidak teratur disebabkan Azlan (Sultan Perak) memutar belitkan salasilah.

Didalam blog ini juga Y.M. Raja Ahmad Nasir memasukkan salasilah yang dibuat oleh Azlan (terbaru) dan juga salasilah pertabalan Almarhum Sultan Yusuf serta terdapat dalam buku sejarah kesultanan Negeri Perak (Cempaka Sari), buku tersebut ditulis oleh M.A Fauzi Basri.

Almarhum Sultan Idris (28) mempunyai ramai isteri iaitu :-

1. D.Y.M.M RAJA PEREMPUAN, RAJA NUTEH AISHAH BINTI ALMARHUM SULTAN YUSUF SHARIFUDDIN MUDZAFFAR SHAH (S27)
2. TENGKU PERMAISURI, CIK UTEH MARIAH BINTI HAJI SULAIMAN;
3. SHARIFAH ALAWIYAH;
4. SHARIFAH MAHERAN;
5. CIK LONG POLAM;
6. CIK NGAH MANAH;
7. CIK SUYAH;

Kenyataan yang disebut salasilah baru ini bahawa bonda kepada Almarhum Sultan Iskandar Shah (30) adalah Toh Puan Merah, iaitu isteri kedua kepada Sultan Idris (28) ternyata salasilah ini tidak benar. Bonda kandung Almarhum Sultan Iskandar adalah Cik Ngah Manah. Sila rujuk buku sejarah Malaysia tahun 1972 Dewan Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pelajaran Malaysia Kuala Lumpur.

Almarhum Sultan Yusuf bernikah dengan Raja Perempuan Taakyah dan mendapat seorang Putera bernama Y.M. Raja Ekram gelaran Raja Kecil Muda 1948 dan seorang lagi Puteri berkahwin dengan Y.M. Tengku di Wangsa Klang brother of H.H the Sultan of Selangor. Disini kenyatannya Raja Baharom dan juga beliau ternyata telah menipu rakyat Malaysia khususnya Negeri Perak bahawa Azlan adalah anak pelihara oleh Toh Puan Khatijah di Batu Gajah tinggal sebumbung dengan Raja Baharom. Kesempatan inilah Azlan mengambil langkah untuk menyatakan beliau anak almarhum Sultan Yusuf. Raja Baharom bukan anak SultanYusuf tetapi beliau telah diberi amanah kepada Toh Puan Khatijah untuk menjaganya dan bonda saudaranya yang dikenali Raja Botak dan Raja Alawiyah seringkali berziarah Raja Baharom di Batu Gajah. Ini adalah cerita sebenar-benarnya.

Satu lagi kenyataan Warisan Sultan apabila menikah dengan anak orang kebanyakkan disebut Toh Puan. Bagaiman nama Bainun asal keturunan daripada mamak mengguna nama Raja (Raja Bainun), disini kita nampak ibarat “kaduk naik junjung”, tidak sedar diri asal usul sendiri.

Azlan (Sultan Perak) tiada hak didalam negeri ini disebabkan ada pihak yang bersekongkol dengannya diatas perlantikkan beliau sebagai anak Raja Bergelar maka dengan itu beliau berjaya menaiki takhta kerajaan Negeri Perak. Kemungkinan besar dalam perkara tersebut bekas Menteri Besar Perak iaitu Dato Sri Ramli Ngah Talib dapat menjawabnya. Begitu juga dengan Dato Wan Fadil juga tahu cerita yang sebenarnya, kerana itu beliau dilantik sebagai Dato Panglima Kinta.

Mengikutkan Perlantikkan Kesultanan Negeri Perak mempunyai fakta dan atika Undang-undang Tubuh Negeri Perak telah diubah oleh Azlan (Sultan Perak) yang tak tahu menghargai pertolongan orang sanggup melakukan jenayah penipuan di Negeri Perak dan sekarang beliau telah cuba melanggar peraturan perlantikan hanya untuk keluarganya dan cucu bertujuan merampas takhta Kerajaan Negeri Perak yang berdaulat.

Disini Y.M Raja Ahmad Nasir mencabar warisan keturunan Kesultanan Negeri Perak yang berdaulat dimanakah penentang-penantang yang berani tampil kehadapan untuk menyingkirkan Azlan (Sultan Perak) termasuklah Raja Jaafar Raja DiHilir dan juga Raja Y.M.M Raja Iskandar Dzulkarnain termasuk Raja Izzuddin dan lain-lain lagi, menebus kembali maruah Negeri yang berdaulat ini.

Sekian, Wasalam.

6 comments:

  1. disini saya 100% bersetuju dengan maklumat dan pernyataan diatas....
    S.Azlan cuba memutr belitkan salasilah dan maklumat yang dah sedia jelas diketahui ramai...

    P/S: KEPADA PIHAK BERKENAAN KALAU BETUL PUN NAK PALSUKAN/PUTAR BELITKAN SALASILAH/MAKLUMAT TUKAR LA SEMUA SEKALI.... NI DALAM SALASILAH MAKLUMAT DIUBAHSUAI TAPI DALAM PORTAL RASMI S.AZLAN & KERAJAAN PERAK TERPAMPANG MAKLUMAT SEBENAR....... (LUPA NAK UBAHSUAI KE PUN)
    HAHAHAHA PENIPU YANG X PROFESSIONAL LANGSUNG...

    ReplyDelete
  2. YMM raja iskandar dzulkarnain tu mcm patik penah dengar namanya. adakah dia raja iskandar bin raja ahmad ? betulkan patik jika patik salah..

    ReplyDelete
  3. raja iskandar bin raja ahmad adalah cucu kepada almarhum sultan abdul malik yang ke 19 sultan perak.

    ReplyDelete
  4. Sultan idris iskandar ada berapa orang anak perempuan

    ReplyDelete
  5. Tuanku . Yg mulia che puan besar ngah manah binti manda duwayat adakah sedara kandungnya bernama long jameah . Sebab patik ada mendengar mak saudara datuk patik pandak bidin.pernah berkahwin dgn sultan idris 01 . Kalau saudara nya ada bernama long jameah berasal dari kg teluk manis layang layang kiri parit perak . Maafkan patik kalau salah kerana patik bertanya . Patik tinggal dikulai johor . Tolong tengokkan .

    ReplyDelete
  6. Adakah Toh Puan Besar Che Ngah Manah pernah berkahwin dengan sesiapa lain selepas berpisah dengan Sultan Idris I?

    ReplyDelete