Monday, November 14, 2011

Dimana Letak Keadilan Kesultanan Negeri Perak


Pembaca yang setia yang mengikuti blog YM Raja Ahmad Nasir cerita kali ini adalah kisah Kerabat Diraja Perak menyiar didalam berita Sinar, Khamis 3hb.Nov 2011.tajuk:KERABAT PERAK BERI AMARAN GESA YM RAJA AHMAD NASIR HENTIKAN TINDAKAN CEMARKAN NAMA SULTAN PERAK.
Disini ingin YM Raja Ahmad Nasir memberi sepatah dua kata adakah Kerabat Diraja Perak telah di beri mandat diatas perkara tersebut. Kenapa Sultan Perak sendiri tidak menyampaikan kata-kata beliau tehadap Raja Ahmad Nasir.
Pembaca yang setia.
Raja Ahmad Nasir telah menghubungi pihak Sinar& beberapa media membuat PC di rumah beliau. Pihak Sinar berjanji akan hadir pada hari Jumaat 4hb Nov 2011 tetapi disaat terakhir pihak sinar mengahantar SMS bahawa pihak beliau tidak dapat hadir kerana mempunyai masalah. Pihak Sinar mahu Raja Ahmad Nasir mengahntar kenyataan melalui e-mail. Disini satu kenyataan bahawa tidak ada keadilan dan tidak ada kebebasan bagi orang seperti Raja Ahmad Nasir.
Para pembaca cuba perhatikan dan lihat sendiri Undang-undang sedia ada. Yang SALAH dikatakan Betul. Yang BENAR tidak diakui. Apakah yang dikatakan MERDEKA??? Apakah erti DEMOKRASI??? Apakah UGAMA Negara ini??? kalau negara ini mempunyai Yang Dipertuan Agong dan setiap negeri mempunyai sultan apakah KUASA mereka??? Dimana letaknya kemakmuran negara ini??? Dimana yang dikatakan intergeriti oleh Perdana Menteri kita. Disinalah fahaman amat berbeza seperti langit dan bumi masing-masing membina empayar sendiri.Jari menunjuk kelingking mengait.
Para pembaca yang setia Ahli Politik tidak boleh campur tangan dalam soal institusi Raja-raja. Disinilah satu petunjuk bahawa p[ihak politik yang memainkan peranan dan sultan diketepikan. Kerana itulah Sultan Perak dibela, dijagai,dilindungi agar pihak politik mengambil kesempatan diatas nama sultan menguasai segala-galanya didalam negeri ini.
Raja Ahmad Nasir bukan menentang mana-mana sultan tetapi beliau hanya mahu dikembalikan HAK WARISAN terdahulu. Raja Ahmad Nasir telah memberi tahu kepada Setiausaha Sulit, Ahli Dewan Negara tetapi tidak diindahkan. Tidak ada TOLAK ANSUR.TIADA BUDI PEKERTI kerana itulah perkara buruk tersebar luas.
Datuk saudara Raja Ahamd Nasir adlah penghulu di Batu Gajah kemudian digantikan dengan bapa saudaranya. Bagaimana Raja Ahmad Nasir tidak tahu asal-usul Sultan Perak ini bukan lah satu-satunya memburukan nama Sultan Perak tetapi satu kenyataan benar. Sultan Perak mesti terima hakikat dan beliau sendiri tahu asal-usulnya. Beliau tidak boleh bersemayam di Istana dan bermastautin di tanah yang berdaulat dan tidak mengikuti Adat Istiadat Pertabalan Kesultanan terdahulu.
Dengan itu Raja Ahmad Nasir mempunyai fakta,Alat kebesaran Negeri Perak. Terbukti bahawa Sultan Perak yang ada sekarang ini bukan warisan dari Sultan Ahmaddin mahu pun Alharhum Sultan Yusuf.
WASALAM

No comments:

Post a Comment