Sunday, December 27, 2009

Assalamulaiakum W.B.T
Pembaca yang dihormati,

Didalam post kali ini, Raja Ahmad Nasir ingin menjelaskan serba ringkas bagaimana berlakunya sumpahan 7 keturunan atau 7 giliran Sultan memerintah di Negeri Perak Darul Ridzuan.

Pada zaman terdahulu tahun 1889. Diantara Raja Kulup dengan adinda Raja Idris (1) ke-28. Perlantikan Sultan Idris (1) telah dilantik oleh pihak British, sedangkan beliau adalah anak ke-3 daripada Raja Alang Iskandar (Bendahara) disitulah beliau hampir-hampir disingkirkan kerana tidak mengikut peraturan warisan perlantikan dimana Raja Kulup Muhammad adalah anak sulung sedangkan beliau adinda yang tidak sepatutnya memegang takhta pada ketika itu. Dengan kebijaksanna beliau (Raja Idris (1)) membuat baik dengan pihak British dan disinilah menjadi punca terjadinya sumpahan di negeri Perak.

Sumpah yang dimaksudkan bukannya seperti cerita lagenda Mahsuri Di Langkawi atau sumpahan yang berlaku Sultan Melaka terhadap Puteri Gunung Ledang. Mengikut adat istiadat negeri Perak, apabila seseorang Sultan yang memegang takhta telah mangkat maka bakal sultan baru hendaklah bersumpah dihadapan jenazah dan disaksikan oleh pembesar-pembesar. Maka sumpahan ini adalah suatu ikrar yang biasa dilakukan dan berjanji untuk menjalankan tugas melaksanakan pentadbiran negeri dengan bijaksana serta adil kepada rakyat.

Sumpahan yang berlaku terhadap warisan Raja Ahmad Nasir adalah berlainan dengan erti kata lain bahawa sumpahan itu berlaku ketikanya pertabalan sultan yang baru yang diangkat pemegang takhta negeri Perak sebagai warisan negeri. Mengikut sejarah bahawa lagenda tersebut telah lama diguna pakai perantaraanya Demang Lebar Daun dengan Sri Tri Buana. Mereka meletak syarat sumpah setia. Sumpahan itu berhubung kait dengan Bukit Si Guntang. Sehingga hari ini masih lagi digunakan ketika pertabalan Sultan-Sultan. Apabila berlaku sumpahan hanya pihak-pihak tertentu sahaja yang tahu apabila berlakunya perantaraan pihak dikenakan sumpahan tersebut dan pembesar-pembesar Negeri termasuklah Pawang Besar Istana. Hal ini adalah satu rahsia yang disimpan oleh pihak pembesar tersebut,akan tetapi sultan yang mentadbir negeri juga akan mencari warisan tersebut apabila sampai masa sumpahan 7keturunan atau 7giliran sultan telah tamat.

Untuk mengenali warisan yang kelapan dari sumpahan warisan tersebut pertamanya,hendaklah mengenali diri dan nama warisan
warisannya. kedua,hendaklah warisan tersebut menjejak kaki didalam istana. Ketiga,hendaklah melawat makam warisan tersebut. keempat,selepas selesai beliau hendaklah ke Beting Beras Basah sebagai pengesahan dan juga perlu menggunakan pawang yang menjaga kawasan Beting Beras Basah.Warisan tersebut yang tidak mempunyai nama raja hendaklah memohon kembali dan memakai nama Raja. Apabila telah mengguna pakai nama Rja barulah beliau berhak memohon kembali sebagai pemegang takhta kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan.

Sekiranya warisan tersebut telah menyampaikan atau mengenalkan diri dan pihak istana tidak dapat menerimanya maka sumpahan itu akan berlaku kepada sultan yang memerintah. Kalau Raja engkar perjanjian dengan hamba melayu maka Allah terbalikkan takhta keraja negerinya. Disinilah puncanya kejadian didalam negeri Perak ketika ini.

Para pembaca yang dihormati, ada empat jenis buku yang telah dimasukkan didalam blog/laman web ini. Didalamnya menunjukkan bahan-bahan bukti yang lebih jelas dan nyata sejarah kebenaran warisan, Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak 1948 dan 1953 dan asal usulnya atau wujudnyakesultanan negeri Perak pada tahun 1528.

Kenyataan yang disampaikan oleh Raja Ahmad Nasir bahawa Sultan Perak yang ada sekarang ini bukan warisan dari benih zuriat Sultan Perak ataupun dikatakan anak kandung Almarhum Sultan Yusuf. Kenyataan bukti itu berada didalam Buku The Royal Family Of South East Asia, Dan salasilah tersebut juga adalah pengesah dari pihak polis IPD Ipoh.Hanya setakat ini yang dapat disampaikan akan para pembaca memahami inti pati cerita tersebut.Hingga ketemu dilain bingkisan. Wassallam

No comments:

Post a Comment